onsdag 15. oktober 2008

14 dager etter oppstarten i Stjørdal...

23 ting å vite om Web 2.0.

...har jeg gjort flere ting pga nysgjerrighet. Akkurat som Sokrates gjorde for å motbevise Orakles påstand om at det var mye han ikke hadde peiling på.

Snuser litt på ting 9 og 10, som jeg har vært litt borti fra før. Det er med andre ord ikke helt fremmed for meg. Likevel er det mye å lære.

Har lastet musikk fra eget "Musikkbibliotek" til f.eks. MP3-spiller, og via iTunes hørt på jazz fra Chicago. Det kommer tydelig fram og var noe helt annet enn da jeg lyttet til Radio Luxemburg hvor den russiske nasjonalsangen feidet ut og inn...
Noen få fjernsynsprogrammer har jeg sett, men synes filmer blir litt smått. Jeg skal høre hva ungdommene mener om saken, etter at de har vært på samling 2.

De greske vismennene mente at virkeligheten er statisk og uforanderlig. Der tok de feil! Matematikeren Zenon påsto sogar at han kunne føre bevis for dette i historien om Akilles og skilpadden. Akilles , som var en berømt sportsmann, skulle løpe om kapp med en skilpadde. Siden skilpadden var rimelig treig skulle den få 10 m. forsprang. Zenon hevdet at da ville Akilles aldri klare å ta igjen skilpadden, og resonnementet var slik: "Anta at Akilles løper 10 ganger fortere enn skilpadden. Når Akilles har løpt 10 m., har skilpadden krøpet 1 m. Når Akilles har tilbakelagt denne meteren, har skilpadden klart 10 cm. Når Akilles har tilbakelagt disse 10 cm, har skilpadden krabbet nok 1 cm, etc"....

I virkelighetens verden er skilpadder og trøndere treige, mens Akilles suser avsted inn i New Worlds...likevel tror jeg man kommer et godt stykke på vei med Web 2.0-kurset hvis man jobber iherdig


Sveinung H. i Ole Vig

1 kommentar:

Marianne W. sa...

Hei! Må bare kommentere den sovjetiske nasjonalsangen! Den er noe av det flotteste som ble spilt under seierseremoniene i "gamle dager" Fikk frysninger husker jeg, når den ble spilt. Tror ikke det var av skrekk :-)
Hilsen Marianne fra Sør-Trøndelag