mandag 17. november 2008

Om 23 ting retrospektivt å ka som toppe ratingen min



Synspunkter/kommentarer til Ting 22/23-spørsmålene:

Hvorvidt Bibliotek 2.0 er en jippo? - tull og tøys! Wikipedia-artikkelen er skrevet 13. nov. 2005, og har passert bleiestadiet. Det er alltid slik når det kommer noe nytt. Tradisjonelt våger jeg å påstå at ingen er så skeptisk til endringer som katalogfolket. De holder/holdt på sitt (katalogkortreminisensene finnes i LibraryThing), men se hva som har skjedd med katalogkortet! Og snart er sikkert den tradisjonelle databasepresentasjonen avleks! I alle fall vil holdningen til media endre seg, og knapt noen vil komme på biblioteket å spørre etter et bykart over Trønderhovedstaden etter å ha sette dette...
Jeg synes Thomas Brevik beskriver dette i en blogg; "Det handler mest om menneskene i biblioteket. Hvordan får biblioteksjefen medarbeiderne sine med på oppgraderingen og hvordan holdes kunnskapen ved like? Den viktigste faktoren er tid! Sett av tid til faglig oppdatering. Gjerne i grupper hvor diskusjoner og spørsmål kan bringe fram nye tanker som man ikke kommer på" ... i eget hode. Kloke ord!

Egentlig har jeg flere favoritter. Måten å lære på er interessant, og minner meg om gamle dagers NKS brevkurs. Her som ellers viktig med noe feedback, og at den seende hjelper den blinde. Klart jeg kan lære mer dersom anledningen byr seg. Nei jeg er ikke overrasket, men snarere imponert over hva som er mulig å gjøre. Med andre ord et godt utgangspunkt for læring!
Jeg forventer at noe av det vi har lært - 4 fra biblioteket - sørger for å dele kunnskap med kollegaer og implementere noe av kunnskapet på nettsida. Vi må sette av tid på et personalmøte, finne ut hva som er hensiktsmessig og anvendelig, og bare anvende det!!!!!

Jeg begynte med blogging i Stjørdal, og jeg ser at det er en enkel og lettvint måte å fremme sine synspunkter på. Jeg har gravlagt min gamle hjemmeside, som ble redigert i Dreamweaver. Ferdig med det! Fra nå av blir jeg blogger!

Det er jo så mange web-applikasjoner som jeg har vært innom, og det er ikke lett å velge. Likevel har jeg hatt størst tiltro til Wiki.

Først og fremst gjennom bruk av Wikipedia og litt encyclopediering sjøl. Ikke mye, men nok til at jeg ser den demokratiske/solidariske måten denne teknologien er utviklet på. Derfor tror jeg bibliotekene kommer til å ha stor nytte og glede av dette. Vi ser allerede mange flotte resultater f.eks. på det lokalhistoriske feltet. Her skal historielaget og biblioteket utvikle spennende ting etter hvert, men Ting Tar Tid.

Jeg blir litt overrasket sjøl over å nevne Facebook som et interessant nettsted både privat, og med tanke på bibliotekene. Ingen tvil om at dyktige biblioteksjefer her kan utvikle vennegrupper, bygge nettverk lokalt og over landegrensene, og ikke minst skape et engasjement rundt sitt lokale bibliotek. Bibliotekets venner, som Finn Jor (Deichmanske bibliotek) og Dag Skogheim (Levanger bibliotek) satte i gang på slutten av forrige århundre, kan sjølsagt initieres via nettet. Hvorfor ikke? Det handler jo om å finne rasjonelle måter å formidle tanker og ideer på. De kan like godt - og kanskje bedre - drøftes digitalt enn på et innkalt møte. Har det siste toget gått? - When 'e got till the stayshin an axed informayshin, they said 'Ther's nee train cos it's went!'

Flickr (Picasa) er også en applikasjon som jeg tror har stor betydning for bibliotekene fordi her får man synliggjort alt det flotte arbeidet som gjøres i mang trønderske bibliotek, og ajourføre de bakstreverske personer som fortsatt mener at biblioteket er slik det var i gamle dager - kjedelige bokhyller hvor man fort gikk inn og fort kom seg ut igjen!
Slik er det ikke på Levanger bibliotek lenger!
Sokrates fikk rett, min læringskurve er i alle fall bratt (uhorvele mykkji ugjort einnå) men øving gjør mester ifl. Espen... :-)

Rating av webapplikasjoner jeg nå kjenner bedre:

I) Blogg
II) Wiki
III) RSS
IV) Facebook
V) Flickr

VI) Chat
VII) Podcasting
VIII) Sosiale bokmerker
IX) Del.icio.us
X) Musikk
XI) Video
PS>>> Mashups applikasjoner drøftes også på Biblioteklaboratoriet. Krevende, men kanonbra for bibliotekarer!


Sveinung H. i Ole Vig

1 kommentar:

Vrimmel sa...

Flott oppsummering, Sveinung! Du har gått gjennom kurset på en entusiastisk og forbilledlig måte, gjort vurderinger og tatt klare standpunkt underveis. Jeg gir deg hermed bestått - med god margin! Bloggen din viser at du har godt grep om blogg-formen, jeg følger gjerne med på hva du vil bringe på banen av innhold også etter kurset. Takk for følget så langt, håper vi sees på siste samling på Steinkjer.