tirsdag 11. november 2008

En slags konklusjon med Trond Giskes finlandiavisjoner...


23 ting å vite om Web 2.0.

Jeg er utrolig glad for at kulturministeren har vært i Finland og sett hvordan det er der... Han sier bl. a. følgende: "Problemet i dag er ikke tilgang til informasjon, men å sortere informasjonsstrømmen. Dessuten er det teknologiske klasseskiller, fordi alle ikke har adgang til alt. Biblioteket må finne sin rolle som kunnskapssentral i den moderne datateknologialderen".
(...et innsmett...) Web 2.0 Awards er noe som ungdommene har tipset meg på. Her er det faktisk mye bra, og vel verdt å bruke tid på. Gikk inn på rankingen over Music, og finner en grundig dokumentasjon av artister (biografi, discografi, fotos og muligheter for en handel). Bra! Du kan bli din egen cocktail-mixer og sikkert mye annet også. Anbefales!
(...nok et innsmett...) Testet E-læringskurset The Praxis Language PLS, men valgte det spanske (SpanishPod) før det kinesiske (ChinesePod). Interessant pressentasjon fra skolebenken til nettet. Interaktiv læring formidlet til den "informasjonsbæreren" som passer deg. Svært bra!

For meg som en gammel bibliotekar - praksis fra Vadsø bibliotek i tidlig 70-åra - jeg er ydmyk og impressed/suprised når jeg ser hva som som skjer i dag. Lånerene får det meste, lagt i hendene og enkelte er faktisk ennå misfornøyd! Jeg husker at jeg som praktikant sendte avgårde et fjernlån på et postkort, i håp om å finne en bok til låneren, og etter noen måneder kom det et hyggelig svar fra Tønsberg om at de hadde boka og ville sende den per omgående...og låneren takket og bukket.
Jeg ser at det er en fantastisk utvikling som går fort, men jeg er usikker på min retning ...

"Nå skal du høre min
hemmelighet, sa reven til,
den lille prinsen.
Den er ganske enkel.
En kan bare se riktig
med hjertet,
Det viktigste er
usynlig for øyet."


Antoine de Saint-Exepéruy
Sveinung H. i Ole Vig

Ingen kommentarer: