søndag 9. november 2008

I "bloggsfæren" kan jeg være skriver og leser på samme tid


23 ting å vite om Web 2.0.

Lekt litt med egen startside og bilder, noe jeg har prøvd før. Det meste er mulig her også. Og hva så med Mashup? Det er 3 ting som jeg ikke vil bruke mye tid på, men nyttig å vite om.

En nyttig bok om webapplikasjoner anbefales for oss i "turklassen" og som sikter seg inn på Damenes pokal >>>>> "Norskboka.no"

Origo er ett nettsted hvor man kan dele felles interesser mm. Jeg er skeptisk etter å ha vært innom så mange forskjellige steder hvor man "samtaler" med såkalte venner. Jeg tror ikke det er mulig å opprettholde dette livet på nettet på en fornuftig måte. Ser likevel at f.eks. "bibliotekets venner" og lag/foreninger godt kan være organisert på en slik måte. Akkurat som en hvilken som helst interesse- og vennegruppe på Facebook.

Nei nå vil jeg være litt gammeldags og siterer Havamaal; "Hør, har du en venn og tror vel om ham (...) søk ham ofte opp." Gjerne på gammelmåten!!!

Web-applikasjoner er noe Leif Harboe også dokumenterer betydningen av gjennom at boka nevnt ovenfor er skrevet på ulike steder/pc'er i nettopp Google Dokumenter.
(Sveinungs Google-konto). Dette virker til å være et helt okei opplegg, fordi "mappen" blir liggende der og kan hentes opp når som helst. Nå er det nå engang slik at medaljen har også en bakside. Derfor vil jeg ikke la eieren Google få alt de spør om, f. eks. mobilnummeret mitt eller tilgang til søkehistorikken min sånn uten videre. Jeg ser at GD også kan benyttes dersom flere skriver sammen på et dokument. Det er jo smart!

Virtuelle verdener og Second Life egner seg best som gruppeoppgave. Jeg hopper bukk over den foreløpig, og vil høre hva ungdommene mener om saken først på neste gruppesamling.

Da har jeg kommet igjennom 23 ting, og lover å bruke de siste ukene til repetisjon av praktiske-øvelser-i- tingene, og nok-en-gang-gjenlesing av gode fakta-ark. Steinkjer-samling neste!

Og for å avslutte med min gode venn Sokrates. Den gode og nysgjerrige bibliotekar skaper det beste bibliotek. Man blir ikke god av å holde fast på det gamle, og klamre seg til det kjente. God blir man først og fremst gjennom å søke innsikt. Det hevdet i alle fall orakelet i Delfi. Sokrates trodde på det, var litt vel irriterende og pågående i tjenesten og alle vet hvordan det gikk med ham...
Men som Prøysen klokelig sa noen generasjoner seinere: "Det var da det, og itte nå!"

Takk for et matnyttig kurs så langt!



Sveinung H. i Ole Vig

Ingen kommentarer: